Zabudnite na Teslu, automobilové trendy nastolí čínska automobilka

Kým všetci sledujú Teslu a jej ťaženie s elektromobilmi a samojazdiacimi technológiami, prípadne predbiehanie sa veľkých automobiliek v termínoch elektrifikácie či nasadzovaní prvých autonómnych vozidiel, v ich závetrí v tichosti buduje svoje automotive impérium čínsky holding Geely na čele so zakladateľom Li Shufu.

A môže to byť práve Geely, ktorému sa podarí nielen ako prvej čínskej automobilke presadiť v Európe a USA, ale aj úspešne vstúpiť do automotive sveta budúcnosti stojacom na samojazdiacich autách, elektromobiloch, službách zdieľanej mobility či novom prístupe k predaju a využívania vozidiel. Ak bude navyše potrebné dostať autá do vzduchu, má Geely v zálohe aj takéto riešenie.

Začínal s chladničkami

Holding Geely pritom vznikol len v roku 1986 ako výrobca chladničiek. K samotnej produkcii áut sa spoločnosť dostala až v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Na začiatku to bol klasický príbeh čínskej automobilky, ktorá vyrábala masové modely pre domáci trh. Napriek snahe zaujať na autosalónoch v americkom Detroite a nemeckom Frankfurte zostal Geely pre nemoderný dizajn a pochybnú kvalitu na smiech.

Zlom prišiel v roku 2010, kedy Geely kúpil švédsku automobilku Volvo od krízou zmietaného amerického koncernu Ford za 1,5 miliardy dolárov. Išlo o odlišný krok v porovnaní s ostatnými čínskymi automobilkami. Tie totiž čakali, kým zahraniční výrobcovia áut prídu do Číny. Krajina totiž stanovila obmedzenie, podľa ktorého môžu európske, americké alebo japonské automobilky v Číne vyrábať, iba ak vytvoria spoločný podnik s niektorou z čínskych automobiliek, pričom nesmú v spoločnom podniku vlastniť viac ako päťdesiatpercentný podiel.


Čínska vláda si od tohto kroku sľubovala pozdvihnutie domáceho automotive sektoru na globálnu úroveň, no stal sa presný opak. Tamojšie automobilky „zleniveli“, neboli nútené inovovať ani učiť sa inováciám, keďže technológie k nim chodili z centrál zahraničných koncernov hotové a pripravené na výrobu.

Návrat Volva do prvej ligy

Napriek prvotným obavám Švédov, Geely neodviezlo technológie a know-how Volva do Číny, ale masívne do automobilky investovalo a pomohlo jej vrátiť sa do prvej ligy prémiových značiek. Kým pred akvizíciou Volvo predalo ročne okolo 300-tisíc vozidiel, v minulom roku to bolo už rekordných 570-tisíc. Do konca desaťročia plánujú Švédi siahnuť na métu 800-tisíc predaných áut.

Geely však neskončilo len pri Volve, ale aktívne prikupovalo aj ďalšie značky. V roku 2013 získalo plnú kontrolu nad spoločnosťou vyrábajúcou známe čierne londýnske taxíky. Vlani Geely získal 49,9-percentný podiel v stratovej malajzijskej automobilke Proton, vrátane väčinového podielu v jej britskej športovej značke Lotus. A nakoniec koncom roka kúpila čínska spoločnosť aj americkú firmu Terrafugia, ktorá patrí medzi priekopníkov vo vývoji lietajúceho auta.

Aj keď sa na prvý pohľad mohli jednotlivé akvizície zdať ako náhodné, zdá sa, že Geely na čele s majiteľom Li Shufum vie, čo robí a sleduje jasný cieľ pripraviť sa na masívne zmeny v automobilovom priemysle.


ZDROJ: https://www.etrend.sk/auto/nie-tesla-ale-tato-cinska-automobilka-moze-udavat-trendy-v-automobilovom-svete.html

Stiahnite si bezplatne
našu mobilnú aplikáciu

Naša aplikácia Vám ponúka:

  • vytvorte si zoznam Vašich vozidiel a v prípade potreby ich objednajte do servisu jedným dotykom
  • vždy aktuálna ponuka skladových vozidiel s možnosťou rýchleho odoslania záujmu o vozidlo
  • všetky dôležité novinky zo sveta značiek Volvo, Jaguar a Land Rover

Tento web používa súbory cookie. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie.

Ďalšie informácie